Online 

Waar je ook bent, er kan altijd begeleiding, ondersteuning en zelfs zorg worden geboden. Er is geen fysieke aanwezigheid nodig om een helpende hand te bieden. Online of telefonische interactie en communicatie zijn ook mogelijkheden om met elkaar verbonden te zijn. 

 

Begeleiding

Social work / Maatschappelijk werk

Wat houdt dat nu in, social work, en wanneer zou je er baat bij kunnen hebben?

Als er bijvoorbeeld sprake is van problemen, obstakels, drempels of een andere vorm van ongemak rondom contact met andere mensen door gedrag van jezelf of anderen.
Ook als je kampt met onrust, spanning, agressie, verslaving, angst, verdriet of financiële problemen kan een goed gesprek leiden tot meer inzicht, zelfreflectie en structuur in de problematiek. Dit kan je helpen anders naar de problemen te kijken en deze op een andere manier te benaderen. Samen kunnen we kijken naar verandering waardoor je grip krijgt op de situatie. Dit kan jouw welzijn bevorderen en zorgen voor meer sociale verbondenheid en prettige interactie met andere mensen om jou heen.
Een social worker is echter geen probleemoplosser. We kunnen samen aan problemen werken waardoor je leert zelf in staat te zijn om negatieve gevoelens en/of gedachten om te buigen naar positieve. Dit zal bijdragen aan de kwaliteit van jouw leven.   

---

Als maatschappelijk werker kan ik praktische hulp of ondersteuning bieden bij het verkrijgen van grip en/of structuur in het leven.
Je kunt hierbij denken aan zaken waarmee je te maken krijgt bij o.a. een verhuizing, verandering van werkomgeving, maar ook bij gezins- en/of relatieproblemen of verslavingsproblematiek.
Het kan ook gaan om begeleiding bij het onderhouden van sociale contacten of ondersteuning bij geestelijke/psychische nood die te maken heeft met enige vorm van verlies en/of rouw (bijvoorbeeld na de diagnose van een levensbedreigende ziekte of het overlijden van een dierbare, het omgaan met PTSS of begeleiding bij een burn-out).
Een luisterend oor en/of tips kunnen leiden tot meer rust en inzicht.

Online en/of telefonische begeleiding op het sociale en/of maatschappelijke vlak zoals hierboven beschreven, geeft mogelijkheden om elkaar te zien en/of te horen. Dit is nodig om helpende gesprekken aan te gaan die gebaseerd zijn op eerlijkheid, vertrouwen en respect voor individuele normen en waarden.

 

Begeleiding bij dementie

Als er sprake is van dementie kan er gecombineerde begeleiding worden geboden. Niet alleen aan de persoon met dementie, maar ook aan de naasten.

De begeleidende gesprekken zijn gericht op het omgaan met verandering van het gedrag door het lijden aan dementie en het omgaan met geheugenproblematiek die wordt veroorzaakt door een vorm van dementie.
Goede en begripvolle begeleiding kan interactie en communicatie minder moeilijk e
n betekenisvoller maken. Dit geldt voor de persoon met dementie en diens gehele sociale netwerk/omgeving.

De mate van succes of positief resultaat van online en/of telefonische begeleiding van een persoon met dementie is afhankelijk van de fase van het dementieproces en de vorm van dementie.
Online en/of telefonische begeleiding van naasten van een persoon met dementie kan altijd plaatsvinden. Mogelijk is de ernst en inhoud van de gesprekken afhankelijk van de fase van het dementieproces waarin de dierbare zich bevindt. 

 

Stervensbegeleiding

Het is een onoverkomelijk feit dat iedereen een keer overlijdt, al bestaat er bij velen de wens om het leven maakbaar te maken of zo lang mogelijk te leven. Lang willen leven is echter een persoonlijke wens, en wat mij betreft is het ook een persoonlijke keuze om bewust te stoppen met leven. 

Begeleiding kan de kwaliteit van het leven maar ook van het sterven positief beïnvloeden. In een vertrouwde omgeving afscheid nemen van het leven en mogelijk van uw dierbaren, en zij van u. Als zorgprofessional kan ik lichamelijke klachten en ongemakken verlichten, gevoelens van angst en verdriet bespreekbaar maken, vragen rondom leven en dood beantwoorden en ondersteuning bieden aan naasten.

De laatste fase van het leven (willen) ingaan kan meerdere oorzaken hebben. Ziekte, waarbij de palliatieve fase niets meer kan bijdragen aan het lichamelijke en/of geestelijke welbevinden, fysieke gevolgen van een trauma zoals een ongeluk, het bereiken van een leeftijd waardoor het lichaam fysiek op is, of psychisch lijden.

Op de laatstgenoemde oorzaak om de laatste fase van het leven te willen ingaan, lijkt nog bij velen een taboe te rusten. Het leven niet meer kunnen en/of willen dragen is een zeer persoonlijke kwestie. Deze is niet te vergelijken met die van iemand anders en er is geen maatstaf voor. 

Als het leven voor iemand voldoende is geweest of voltooid, kan het helpend zijn om specialistische begeleiding te ontvangen. Deze begeleiding en zorg kan dan gericht worden op o.a. het bespreekbaar maken van een euthanasiewens, het proces van versterven, of het proces van bewust stoppen met eten en drinken (BSTED).   

Online en/of telefonische begeleiding in de laatste levensfase wordt anders vorm gegeven dan bij fysieke aanwezigheid. Er kan geen sprake zijn van lichamelijk contact door middel van een aanraking, een aai over de bol, een massage of een schouder om op uit te huilen. Ook wordt er online/ telefonisch wat gemist in het lezen van lichaamstaal en is er geen geurbeleving van de lichamelijke conditie van het lichaam. Toch is online en/of telefonische begeleiding ook bij het stervensproces van meerwaarde, met name bij de vrijwillige keuze om te stoppen met leven. Tijdens het proces van versterven of het bewust stoppen met eten en drinken (BSTED) is vooral het luisterend oor van belang en het laten voelen van oprechte betrokkenheid en empathie. Informatieve gesprekken over de opties tot het vrijwillig stoppen met leven worden persoonlijk, online of telefonisch voor het ingaan van het stervensproces gevoerd.

 

Als gediplomeerd stervensbegeleider, en verpleegkundige met veel ervaring bij het heengaan, ga ik graag met je (persoonlijk) in gesprek om vragen te beantwoorden en om te kijken hoe ik online kan aansluiten bij persoonlijke wensen en behoeften zodat ook het afscheid van het leven passend is.

Online Verpleegkundige Zorg

Wat is zorg?

Onder de gezondheidszorg wordt niet alleen het onderzoek en de kennis van gezondheid begrepen, maar ook de toepassing van deze kennis om de gezondheid van mensen te verhogen, ziekten te voorkomen (preventieve gezondheidszorg) of te genezen, en het lichamelijk en psychisch functioneren te verbeteren. Zorg omvat een breed scala aan activiteiten die gericht zijn op het behoud, herstel en verbetering van de gezondheid. Een verpleegkundige verleent basiszorg en medische zorg aan mensen die dit zelf niet kunnen.

 

Verpleegkundige zorg in detail:

- Basiszorg: ondersteuning bieden bij alledaagse handelingen zoals wassen, aankleden, eten, en communicatie. 
- Verpleegtechnische handelingen: het toedienen van medicijnen, wondverzorging, het inbrengen van infusen of katheters, en andere medisch noodzakelijke handelingen. 
- Begeleiding en voorlichting: begeleiden van patiënten bij het omgaan met hun ziekte, het aanleren van zelfzorg, en het geven van voorlichting over de ziekte en de behandeling. 
- Observatie en rapportage: nauwlettend observeren van patiënten en verandering in hun toestand registreren en rapporteren. 
- Coördinatie van zorg: coördineren door o.a. het overleggen met andere disciplines en het opstellen van zorgplannen. 
- Noodhulp: verpleegkundigen zijn ook opgeleid om in noodsituaties snel en adequaat te handelen. 

Het is vanzelfsprekend dat online verpleegkundige zorg niet alle zorg omvat die in detail staan omschreven. Het is onmogelijk om op afstand basiszorg te verlenen en hetzelfde geldt voor de uitvoering van verpleegtechnische handelingen. De overige aspecten van zorg die staan vermeld, kunnen wel op afstand worden uitgevoerd, onder voorbehoud van enkele voorwaarden (zoals toestemming voor het gebruik van een camera ter observatie als de situatie hierom vraagt en toestemming voor het delen van informatie om o.a. goed te kunnen coördineren).

 

 

Wat mag je van mij als gediplomeerd en BIG-geregistreerd verpleegkundige online verwachten?  

Empathisch zijn en begrip tonen voor de min of meer afhankelijke situatie waarin de zorgvrager zich bevindt. Respect hebben voor de wensen van de zorgvrager en mij kunnen en willen inleven en verdiepen in de zorgvraag. Mee willen denken en aansluiten bij persoonlijke behoeften en mogelijkheden. Flexibel zijn en betrokken, emotioneel stabiel en op professionele afstand. 

Verpleegkundige zorg bieden in een thuissituatie om zo lang mogelijk (zelfstandig) thuis te kunnen blijven wonen, en om mee te kunnen doen in de samenleving.

Verpleegkundige zorg bieden als er sprake is van dementie in een thuissituatie zodat thuis wonen veilig en verantwoord is (zie ook kopje Begeleiding).

Online zijn het bieden van basiszorg (alledaagse handelingen) en het uitvoeren van verpleegtechnische handelingen uitgesloten en kunnen er juist (verdiepende) begeleidende en informatieve gesprekken plaatsvinden. Ook kan er op afstand worden geobserveerd en gerapporteerd; met toestemming van de zorgvrager kan er met gebruik van een camera worden meegekeken (op bepaalde tijdstippen). Het coördineren van zorg is geen probleem op afstand; als er overleg met andere disciplines moet plaatsvinden, is toestemming van de zorgvrager voor het delen van informatie noodzakelijk.

In veel gevallen heeft fysieke aanwezigheid mijn voorkeur voor het bieden van verpleegkundige zorg, er zijn echter situaties denkbaar waarin dit niet mogelijk is. Ook kan en mag een zorgvrager de voorkeur uitspreken voor het online ontvangen van verpleegkundige zorg.


Het is en blijft essentieel dat (verpleegkundige) zorg altijd veilig en (medisch) verantwoord wordt verleend.

 

Meer weten en kennismaken?

Ik kom graag bij je langs om kennis te maken en vragen te beantwoorden over het bieden van online begeleiding of zorg. Om een veilige en vertrouwde relatie met elkaar te kunnen opbouwen is het belangrijk om te weten of ik passend kan aansluiten bij persoonlijke wensen en mogelijkheden.

Vanzelfsprekend kunnen we ook online of telefonisch kennismaken.

Contact opnemen

Ik kijk ernaar uit u te ontmoeten!

06-30996541

info@jifra.nl